Rano djetinjstvo je važno jer...
... su istraživanja pokazala da se 75% razvoja mozga događa nakon rođenja.
... između začeća i dobi do 3 godine života, umozgu se događa najveća promjena.
... dječji mozak se udvostruči u težini u prvoj godini života i do dobi od 3 godine života dostigne 80% veličine mozga odrasle osobe.
Važnost igre u razvoju
Za bebe i djecu igra je više od zabave. To je način na koji oni uče, način na koji oni spoznaju tko su oni kao osobe, način na koji saznaju kako svijet funkcionira i kako se oni u njega uklapaju.
Igra je dječji „posao“ koji pomaže u razvoju njihova mozga, a pri tome je i zabavan.
Igra pomaže djetetu da:
-razvije samopoštovanje
-osjeća se voljeno, sretno i sigurno
-razvije socijalne vještine, jezik i komunikaciju
-uči o brizi za druge i brizi za okoliš
-razvija fizičke sposobnosti
-spaja i usavršava veze u mozgu
Vrste igre
Funkcionalna igra
U ranim mjesecima djetetova života, dijete pokazuje niz nasumičnih pokreta koji naizgled nemaju pravu svrhu, ali su se pokazali kao važni i prvi znakovi rane igre.
Konstruktivna igra
Dijete se služi predmetima, barata njima s namjerom da nešto stvori. Počinje u dojenačkoj dobi i s vremenom biva sve složenija.
Samostalna igra
U dobi od 3 do 18 mjeseci, bebe provode mnogo vremena u samostalnoj igri. Ovakva igra često uključuje promatranje, proučavanje predmeta rukama, zveckanje...
Često se može dogoditi da od silne zaokupiranostiproučavanjem, niti ne primjećuju drugo dijete koje se igra pored njih
Usporedna igra
Od dobi od 18 mjeseci do 2 godine djeca se počinju igrati jedno pokraj drugoga i sa sličnim materijalima, ali bez stvarnog druženja ili suradnje. U ovoj dobi usvajaju pojam „moje“.
Usporedno –savjesna igra
Od otprilike 2 godine starosti djeca priznaju prisutnost drugog djeteta uspostavljajući kontakt očima. U ovoj dobi djeca uče o odnosima s drugima te razvijaju govor.
Jednostavna socijalna ili povezujuća igra
U trećojgodini života dolazi do porasta kontakta među djecom, djeca se igraju u blizini, započinju razgovor, smiješe se, izmjenjuju igračke... Ovaj tip igra potiče kod djece učenje onoga što je dobro i što nije u odnosima s drugima.
Suradnička igra
U četvrtoj godini života djeca se počinju igrati u grupama čije aktivnosti su usmjerene na postizanje nekog cilja, a postupci djece su usklađeni. U ovakvim igrama djeca uče principe „uzimanja i davanja“, te suradnje.
Fizička igra
Pruža djeci mogućnosti za igru i razvoj mišićne snage. Jednostavne aktivnosti poput trčanja i skakanja, te igra poput „skrivača“ su vrlo važne za zdrav dječji razvoj.
Istinska igra
„Istinska“ dječja igra ne mora uključivati skupe ili složene igračke; naprotiv, ovakve igračke često ograničavaju maštu i mogućnosti igre.
Djeca trebaju igračke koje su „otvorene“ za razne mogućnosti maštanja. Tako se primjerice često dogodi da je dijete više zainteresirano za kutiju u kojoj je igračka stigla, nego samu igračku.
Kako promovirati istinsku igru?
Mala djeca su prirodni umjetnici te bi ih roditelji trebali upoznati sa šaranjem i crtanjem prstima.
Dopustiti djetetu da se uključi u igre u kojima je dozvoljeno stvaranje nereda. Ako je moguće, djetetu osigurati njihov dio u vrtu za igru i istraživanje.
Osigurati i u unutarnjemi vanjskom prostoru dio za igre pretvaranja (poput npr. trgovine ili kuhinje).
Omogućiti nesputanu igru vodom kada su prikladni vremenski uvjeti.
Nenametljivo podupirite djetetovu igru postavljajući djetetu pitanja te dozvolite djetetu da samo smišlja odgovore.
Ivana Farkaš Vidović, psiholog